Sve o MPP solarnom inverteru



Ovde nastavljam seriju blog-zapisa o našem krovnom fotonaponskom (PV) solarnom sistemu u Zemunu. U prošlim tekstovima serije bavili smo se PV solarnim panelima i krovnim nosačima, a ovde ću opisati inverter.

Za ovaj sistem izabrao sam inverter od 5 kilovata (kW) snage, firme MPP Solar sa Tajvana. Radi se o modelu PIP-5048MGX. To je takozvani hibridni inverter koji može da prima i balansira električnu energiju iz mreže, PV panela i baterija, ali električnu energiju ne može i da izvozi. 

 


 

Dakle, ovo je neka varijanta offgrid invertera i sada se, naravno, postavlja pitanje zašto sam odabrao takav uređaj, umesto ovog prozjumerskog koji uvozi i izvozi električnu energiju. 

Iskreno rečeno odgovor na to pitanje leži u mojoj frustraciji sa prozjumerskom regulativom u Srbiji. Naime, kada sam pre jedno pet-šest godina počeo da planiram svoj krovni solarni sistem, prozjumerska regulativa je bila maltene stvar trenutka. 

Očekivao sam je u najskorije vreme, a onda kako su meseci (i godine) prolazili shvatio sam da ipak moram da planiram sistem koji ima ekonomskog smisla i u postojećim uslovima. Tako da sam pre par godina kupio PIP-5048MGX sa idejom (koju sam zapravo i ostvario) da ima i baterije za skladištenje električne energije. 

Međutim, onda obrt situacije pa i kontra-obrt. Naime, dobili smo prozjumersku regulativu prošle godine, ali se ispostavilo da su tarife podešene tako da skoro kažnjavaju prozjumere. O tome sam pisao ovde.

Laskam sebi da je taj tekst doveo do spomenutog kontra-obrta o kome sam pisao ovde, jer su ove godine ukinuti neki od nameta na prozjumere. Ali, mislim da je moj sistem i dalje otprilike isplativ koliko i prozjumerski. Ovde sam pisao o desetogodišnjem roku otplate PV sistema u Srbiji. Mislim da bi otplata mog sistema, sa sve baterijama trajala otprilike isto. 


Da se vratimo na sam inverter, odnosno na neke stvari koju su mi postale jasne tokom procesa instalacije. Što englezi kažu "lessons learned".

1. Ja sam veliki fan polovnih i povoljnih "prilika" ali mi je drago što sam kupio nov inverter. Pretprodajna podrška je bila na visokom nivou, MPP Solar mi je pomogao da odaberem dobar model i nakon instalacije brzo su odgovarali na sva tehnička pitanja. 

2. Na hibridni inverter od 5 kW moguće je priključiti 5 kW solarnih panela. Istovremeno, inverter te snage može da isporuči maksimum 5 kW  ukupne snage domaćinstvu. Što znači da smo morali da ožičavamo tablu sa osiguračima tako da ukupna snaga uređaja koji se napajaju iz invertera ne prelazi 5 kW... Što ukratko znači da struja za bojlere (protočni kuhinjski i veliki u kupatilu) ne ide kroz inverter, već direktno kroz tablu, jer bi inače vršna potrošnja išla do 8kW. Ovaj proces instalacije traje dan ili dva duže od instalacije prozjumerskog invertera.

3. Ventilatori na inverteru su prilično glasni. Iskusni instalateri će vam reći da inverter treba da stoji negde u podrumu ili podalje od prostorija u kojima često boravite i u pravu su. 

4. U principu, moderni inverteri rade po principu "plug and forget", odnosno "uključi i zaboravi". Ali, potrebno je isprobavati podešavanja barem nekoliko nedelja, naročito ako imate baterije. 

5. Ugradite "system bypass" tako da u slučaju kvara ili reseta sistema možete da zaobiđete i panele i inverter i nastavite da  napajate domaćinstvo direktno iz mreže. 

Inverteri kao što je PIP-5048MGX imaju ogroman broj funkcija i podešavanja, od tajmera koji možete podesiti da puni baterije u određen vreme do praćenja režima rada preko interneta. Uputstvo možete naći na sajtu firme. 


 

 

  

 

Comments

Popular posts from this blog

Ratnik Sunca, knjiga Živojina Petrovića

EPS: Podsticaj za štednju električne energije

Štedni podsticaj: račun za oktobar