Izbor solarnih panela za krovnu PV elektranu



U prošlom blog zapisu predstavio sam svoje rešenje nosača za krovne PV solarne panele. Te nosače od "L" profila izradili smo kako ne bismo morali od bušimo krovne grede i dižemo crep. 

Ovde ću opisati fotonaponske (PV) panele, njihove tehničke karakteristike kao i proces nabavke. 

Dakle, na krov smo instalirali 10 panela od 500 vati (W). Paneli su dimenzija 2220mm x 1102mm x 35mm. Prema tehničkom listu koji ide uz panele, snagu od 500W dobijamo pri idealnim (laboratorijskim) uslovima iradijacije od 1000W po kvadratnom metru. 

S druge strane, "NOCT power" (normal operating conditions power), dakle snaga pri normalnim radnim parametrima (prema specifikaciji, to je iradijacija od 800W po m2, temperatura od 20 C...) iznosi 378W. Ukratko, teško da će bilo koji od ovih panela ikada dati svoj optimum od 500W (naročito s obzirom na azimut i nagib krova), ali to je u svetu PV sistema jednostavno tako.  

Proizvozvođač panela je kineska firma Yifeng Technologies. Priznaću da nisam čuo za njih pre nego što sam kupio panele. Na sajtu prikazuju sve relevantne sertifikate (TUV Nord, CE, SGS, ISO) i tvrde da je maksimalna efikasnost njihovih panela 20.4%.

Prodavca sam našao na Kupujem Prodajem, tražeći panele koji koštaju između 40 i 45 evro centi po vatu (0.40-0.45 /Watt). Na kraju, sami paneli su me izašli oko 0.44 /Watt. Ovo je bez dodatnih troškova pakovanja i transporta (pogledaj video dole).

 

Za pakovanje sam koristio kartonske ćoškove i pucketavu foliju. Ukupno sa benzinom i iznajmljivanjem prikolice transport me je koštao još oko 10.000 dinara. Dakle, od vrata do vrata paneli su me koštali oko 0.45 /Wat.

Evo i nekoliko napomena o samom procesu nabavke. Kada se radi o PV solarnim panelima, kupac u velikoj meri mora da se osloni na lokalne snabdevače. Dopremiti 10 panela iz inostranstva dodalo bi još najmanje 500 evra na cenu robe, s obzirom na PDV i troškove transporta.  

Čini mi se da kupovina panela zahteva ono što bi filozofi nazvali "skokom vere" jer se kupac suočava sa firmama za koje nikad nije čuo, koje obećavaju garancije od ne znam koliko godina... A pre-kupovne mogućnosti provere radnih sposobnosti panela su zaista ograničene. 

Na primer, prodavac mi je obećao 4 godine garancije na rad panela. Tri meseca nakon što sam ih kupio firma je zatvorena. S druge strane, vidim da u dokumentaciji proizvođač obećava garanciju od 12 godina (!) na izlaznu krivu proizvodnje električne energije. Ali ko će iz Srbije da šalje defektne panele u Kinu...?    

Ukratko, caveat emptor. Kupac treba dobro da proveri PV panele pre kupovine jer je posle teško ispraviti stvari, naročito nakon instalacije. Srećom, ovi Yifeng paneli rade, čini mi se da su blizu svojih NOCT performansi.   

 

Comments

Popular posts from this blog

Ratnik Sunca, knjiga Živojina Petrovića

EPS: Podsticaj za štednju električne energije

Štedni podsticaj: račun za oktobar