Razvodni orman


Upozorenje! Ovo je blog-post za sve one nerdove i štrebere koji vole da gvire u razvodne ormane (naravno, samo uz dopuštenje vlasnika i sve mere zaštite). Napisao sam ga delom i iz frustracije što nisam mogao da nađem dovoljno fotografija razvodnih ormana na netu dok sam postavljao svoj PV krovni sistem.

Podsistem naše krovne foto-naponske elektrane Gardoš 1 sa kojim sam naročito zadovoljan su razvodni ormani. Za ovo rešenje mogu da zahvalim izuzetno talentovanom mladom instaleru Petru Nikoliću, koji je povezao ormane zaista školski i za primer.  

Naime, ja sam planirao jedan orman, hteo sam u njega da stavim i AC i DC kablove, ali on je razdvojio AC stranu u desni orman (onaj sa tri fazne svetiljke) a DC stranu u levi, onaj sa obrnutim znakom za opasnost.  

To je mnogo bolje rešenje ne samo zato što u ormanima ima više prostora za popravke i vizuelne inspekcije, već zato što je odmah jasno šta nije u redu. Na primer, pre neki dan je pala jedna faza na banderi ispred kuće a to je odmah bilo moguće videti na AC ormanu (jedno svetlo nije radilo).

 

 


Drugo rešenje koje mi je drago da sam stavio je tropolni Hager prekidač u AC ormanu koji omogućava bypass invertera. Ovo je zgodno jer mogu da isključim inverter kada nešto radim ili majstorišem u podrumu a potrebna mi je tišina... Ili ako crkne inverter. 

Hager ima tri pozicije: AC ide u inverter, AC zaobilazi inverter (ide pravo u domaćinstvo) i AC je isključen i domaćinstvo se snabdeva samo iz panela. 

DC orman je jednostavniji, tu su par sklopki za panele i za akumulatore, kao i ova crvena gromobranska zaštita. Iskreno, nije baš potrebna jer ovde na Gardošu imamo kulu, šanse da udari grom baš u naš krov su jako male, ali kao što kažu "leba ne jede". 

 


  

Sledeći korak u dogradnji PV elektrane Gardoš 1 je sistem za zagrevanje vode. Ako ste pratili prošle postove o našoj krovnoj elektrani, primetili ste možda da su bojleri (kupatilski i kuhinjski protočni) povezani mimo invertera. Dakle, sve električna energija u domaćinstvu  prvo prođe kroz inverter, samo su bojleri zasebni. 

Ovo je učinjeno jer je inverter snage 5kW a sa bojlerima vršna potrošnja bi redovno bila preko 5kW. Mada je ovo u neku ruku nezgodno što se tiče ekonomičnosti sistema, omogućava rešenje koje će biti specifično za bojlere. O tome više u narednim blog-zapisima.


 

 

Comments

Popular posts from this blog

Ratnik Sunca, knjiga Živojina Petrovića

EPS: Podsticaj za štednju električne energije

Štedni podsticaj: račun za oktobar